donderdag 27 augustus 2009

Een mozaiek van bedrijvigheid



Laten we de fragmenten ontraadselen vooraleer te stranden op teveel doodlopende wegen...en voortgaan met onze missie: Het bespreken van alle gelezen boeken totnutoe.


*


Daar was een nieuwe van Tommy Wieringa: Ceasarion.
Daar wou ik iets over schrijven maar toen kwam ik deze recensie tegen van Frank Hellemans op de site van Knack:
Wie de glorieuze zelfgenoegzaamheid van het leven wil celebreren, moet over de nodige epische adem beschikken. Schijnbaar moeiteloos banjert de verteller met zijn kleine keizer door de meest exotische locaties om er steeds weer geconfronteerd te worden met het eeuwige skandalon van de alles en iedereen vermalende tijd.(http://www.knack.be/kanaal/boeken/volwassenen/romans/tommy-wieringa---caesarion/site72-section198-article35567.html)
Geef toe: dit maakt een mens toch sprakeloos?
Om terug bij mezelf en Caesarion te komen: Wieringa heeft een taal-vaardigheid waar je van gaat tintelen. Maar misschien moet men wel tot Caesarion groeien. Ik begon dus met "Alles over Tristan" wat ik zeer verrassend vond, een ontdekking. Toen las ik "Joe Speedboot" een gewoonweg meesterlijke schelmenroman. Caesarion lost opnieuw alle verwachtingen in, hoeweel ik eerst niet goed wist waar het verhaal naartoe ging, waarover ging dit? Erosie, eenzaamheid, ontheemdheid, moeder-kind, "de tijd",...? Een amalgaam van diverse personages, gebeurtenissen die ik pas kon plaatsen na zo'n 100 blz. Maar dan wordt het echt boeiend en begint het verhaal naadloos ineen te passen. Lees plezier gegarandeerd.


*


" De man was zachtjes binnengekomen...zo zachtjes, alsof hij bang was de doden te wekken. In de kamer was het halfdonker. Langzamerhand raakten zijn ogen daaraan gewend en de contouren van de lange brits werden scherper. Daar lagen ze. De meeste waren in de loop van de week aan vlektyfus gestorven. Een paar mensen ademden nog, maar hadden te weinig kracht om zich te bewegen. Achter, in de verste hoek, was nog maar één lege plek: die was van hem."

"Nacht" van Edgar Hilsenrath, speelt zich af in een getto in Roemenie ("Transnistrie")in 1941. Al wordt dit nergens gezegd, de bewoners zijn Joods en doen alles om te overleven. Het zoeken naar voedsel, zoeken naar slaaplaats voor nog een nacht, dat is het hele onderwerp van dit boek, daar draait het allemaal om. Er komt geen Nazi in voor, geen politieke of morele les, geen achtergrond. Het is een zeer vreemd boek, het onderwerp is niet van die aard dat je dit graag leest allemaal (bijvoorbeeld hoe gouden tanden van de doden verworven worden) toch blijf je lezen, verveelt dit geen moment. Hilsenrath beschrijft ellende zeer nauwgezet en zelfs laconiek. De inwoners zijn ontdaan van alle franje, je weet niet waar ze vandaan komen, wat ze deden voor ze in het getto terecht kwamen, hun geschiedenis is van geen tel, er is niks anders dan dit "overleven".


*


"Eén voet verkeerd" Van Sofie Laguna: poëtische stijl, gruwelijk verhaal. Ik hoor dat er een film van komt. het boek is zeer mooi geschreven, maar naar de film ga ik liever niet...


*

"Mannen die vrouwen haten" van Stieg Larsson. gelezen omdat er zoveel commotie rond was. Geen commentaar. Film is denkelijk ook niks voor mij.

*

"De vermoedens van Mr Whicher" van Kate Summerscale. Reconstructie van een moord op een landgoed in Victoriaans Engeland (1860). Ook een ontstaansgeschiedenis van de detectiveroman, van het forensisch onderzoek. Een nauwkeurig weergegeven tijdsbeeld. Met illustraties, foto's, plannen van het huis. Heel leuk boek.

*

"Alle levenden" C.E. Morgan. Debuut. Wellicht moet ik de originele versie lezen, er ontgaat mij teenentander...

*

"De bewaker" van Peter Terrin. Heb ik eigenlijk ook niet zoveel over te zeggen, dat zullen er al velen doen, vrees ik.

*

"Een weerzien, een ontmoeting en een reis" De Barcelona trilogie van Eduardo Mendoza. Genieten! Krankzinnig boek over een anti-held in een "ander" Barcelona (dat van de duistere steegjes)

*

Wou iets van Leon de Winter lezen, want dat had ik nog niet gedaan, dus ben ik nu met Hoffman's honger begonnen. Boeiende thematiek (verslaving, hunkering, en nog wel wat, denk ik), Spinoza heb ik ook al ontmoet, ik verheug me bij deze om dit verder te lezen.

Tot later!
Gladys











Geen opmerkingen:

Een reactie posten